De eerste dagen - Reisverslag uit Mbita, Kenia van Annemieke Mulder - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Mbita, Kenia van Annemieke Mulder - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Annemieke Mulder

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

07 Februari 2014 | Kenia, Mbita

Wat een veranderingen: van de winter naar de zomer, van kou naar warmte, van familie en vrienden naar onbekenden en van Schiphol naar Kisumu.

De reis begon een paar dagen geleden: maandag 3 februari met mijn vlucht Schiphol - Nairobi die pas om 20:40 zou vertrekken. Mijn tas stond al klaar en ik had al afscheid genomen van Marit, die overdag moest werken. Nog maar drie te gaan... Wat een zenuwen en wat is afscheid nemen moeilijk! Eindelijk was het half drie en heeft mama ons naar Den Bosch Centraal gebracht om vanaf daar verder te reizen naar Schiphol. Ook dat afscheid was slikken, maar gelukkig kom ik gewoon weer terug! Gelukkig deed de NS niks raars en reed de trein naar Schiphol precies op tijd, nog even genieten van Wesley en m'n vaders gezelschap! Eigenlijk waren we veel te vroeg op Schiphol, maar gelukkig kon ik mijn bagage daar afgeven zodat ik er niet al te veel mee hoefde te sjouwen (maar 17,3 kilo, valt best mee toch ;)).

Op van de zenuwen toch nog even gaan eten met papa en Wesley bij de Burger King, het eten ging er gelukkig nog gewoon in, maar de gedachte dat ik Wesley twee maanden niet zou zien en kunnen knuffelen werd me af en toe wel wat teveel. Daarom maar besloten om wat eerder dan gepland naar de gate te gaan, dan was het afscheid maar voorbij! Na een heleboel knuffels ben ik doorgelopen naar de gate en werd ik toen ik door de security ging nog uitgezwaaid door Wesley en papa, even diep zuchten en door!

Bij de Gate aangekomen zat ik tussen een aantal Kenianen die de Afrikaanse muziek maar vast hadden aangezet. Gewapend met de e-reader van Henna ben ik die twee uur doorgekomen. Het boarden ging soepel en het vliegtuig vloog op tijd. Aan boord van het Kenya Airways toestel bleek ik naast een pasgetrouwd stel te zitten die op huwelijksreis naar Kenia gingen. Best gezellig! Toen de brief van Wesley maar eens opengemaakt en gelezen, na een aantal keren slikken ging het weer, maar twee maanden is lang, zeker na zo'n ongelooflijk lieve brief! Na de film 'Rio' te hebben gekeken nog even geprobeerd wat te slapen, dit lukte helaas niet helemaal.

Aangekomen op Nairobi begon ik gelijk lekker te zweten: van 9 naar 35 graden is toch wel een verschilletje! Eerst maar eens de visumpapieren ingevuld en ipv 40, 50 euro betaald aangezien ze geen wisselgeld hadden. Dit ging allemaal soepel en ook mijn bagage was op Nairobi gearriveerd. Op naar m'n binnenlandse vlucht. Het vliegveld van Nairobi bestaat uit verschillende gebouwen die je alleen kan bereiken door naar buiten te lopen langs verschillende opdringerige taxichaffeurs. Een Keniaan kwam naast me lopen en begon een gesprek, uiteindelijk bleek dat hij geld wilde hebben voor de begeleiding naar de volgende vertrekhal.. Heb hem 200 Ksh gegeven, hij wilde meer, maar dat heeft ie niet gekregen. Ben daarna eerst in de beveiligde pub gaan zitten om wat te drinken, al voelde ik me wel wat bekeken. Toen maar besloten om te proberen of ik al kon inchecken, aangezien het buiten niet uit te houden was. Gelukkig kon dat en heb ik de vier uur doorgebracht voor mijn gate en af en toe nog wat geslapen. Het omroepen gebeurde via een microfoon met twee boxen in de vertrekhal, echt geniaal, zo klein en simpel allemaal vergeleken met Schiphol!

De binnenlandse vlucht naar Kisumu vertrok wat eerder dan gepland was en ik kwam terecht naast een man uit Kisumu met een tulband op. Hij moest uitgebreid weten wat ik kwam doen en wenste me uiteindelijk een goede reis. Het vliegtuigje was erg klein en schommelde regelmatig, dus ik was erg blij toen ik weer met beide benen op de grond stond. Ook hier was mijn bagage goed aangekomen en mijn lift stond al te wachten. Jackton stelde zich voor en met de ICIPE jeep van de campus zijn we vertrokken naar het centrum van Kisumu. Jackton moest wat sleutels bij laten maken voor ons huis, omdat er maar een sleutel van is haha, maar die bleken achteraf ook niet in het slot te passen, dus we hebben nog steeds maar 1 sleutel met z'n tweeën. Daarna heb ik zelf nog wat inkopen gedaan: 5 liter flessen water, spullen voor het ontbijt en Noodles om 's avonds toch nog even snel wat te kunnen eten na aankomst en voordat ik in bed zou duiken. Ook een lokaal SIM kaartje gekocht, alleen pakt mijn oude telefoon m niet, dus ik krijg binnenkort waarschijnlijk een telefoon te leen om toch bereikbaar te zijn voor mijn begeleiders en als ik eenmaal het veld in ga. Mijn Nederlandse SIM heeft hier namelijk helemaal geen bereik.

Daarna vertrokken voor een drie uur durende rit richting de campus en mijn verblijfsplaats. Wat een rit... Korte stukken asfalt afgewisseld met zand en stofwegen met hele diepe kuilen. Ook hier zat slapen er niet in. Toen we er bijna waren (na al die hobbels moest ik vreselijk naar de wc) zijn we nog bij Jacktons familie langsgeweest en ben ik voor een avond uitgenodigd om te komen eten :). Daarna snel door naar mijn onderkomen, ben echt helemaal versleten. Gearriveerd blijkt de campus heel erg mooi te zijn: mooi groen met erg veel bloemen en ruim opgezet. Bij mijn huisje aangekomen blijkt het even wennen te zijn, het is er kaal en donker. Ailie (PHD uit Engeland) is mijn huisgenote, maar is nog niet thuis.

Nadat ik het huis had verkend heb ik eerst maar even wat gegeten en een douche genomen: veel te laag, komt ongeveer tot mijn schouders haha en het water is lauw (al beter dan erg koud :)) en smaakt naar Chloride. Niet te vaak m'n haar wassen maar, anders kom ik met spierwit haar terug :p. Daarna arriveerde Ailie, die gelijk Collins en Ibrahim belde om even langs te komen. Collins is diegene die alles op de campus regelt, Ibrahim is de coördinator van het veldwerk van het SolarMal project waar ik ook aan mee ga werken. Ze zijn beiden erg aardig en regelden gelijk een rondleiding over de campus voor de volgende ochtend. Best handig! Ailie heeft me verder geholpen met de wifi en na even geskyped te hebben met Wesley ben ik mijn bedje ingedoken en heb ik aan een stuk door geslapen tot mijn wekker ging de volgende ochtend. Ondanks het onweer en het continu uitvallen van de elektriciteit.

Ik voelde me veel minder fit dan de vorige dag en merkte toen pas dat ik wel een behoorlijk slaaptekort had opgebouwd. Gelukkig gaf Annet een leuke rondleiding over de campus en heb ik veel mensen leren kennen. Ook heb ik een eigen werkplek toegewezen gekregen op kantoor voor het analyseren van de data. Ziet er allemaal erg goed uit! De rest van de dag rustig aan gedaan, ik moest erg wennen aan de hitte en heb tussendoor nog geslapen en vragen opgesteld over het veldwerk voor de meeting met de rest van het SolarMal team de dag erna. Ailie was erg aardig, voor mijn avondeten kon ik eten van haar gebruiken en we zouden de dag erna naar de markt en de lokale supermarkt gaan. Had de puf niet om erg ver van mijn huisje te gaan. Vanaf hier was gelukkig ook genoeg te zien: het victoriameer, veel vogels, hagedissen, salamanders, kakkerlakken (die me de eerste nacht de stuipen op het lijf hebben gejaagd :p) en een basisschool tegenover ons huisje.

Er is hier in de omgeving nergens vlees te koop, dus komende twee maanden ben ik een soort van vegetariër. De eerste avond verse paprika, tomaat en Pearl pulses gegeten, met wat Yoghurt. Gelukkig had ik voor in de ochtenden en middagen brood en (vieze) Goudse kaas gekocht :p. Ailie had nog jam en jaja tomatenspread. Haha ze doen hier echt alles met tomaten en uien.. Nu alleen nog een beetje een behoorlijke avondmaaltijd fiksen voor de rest van mijn verblijf!

Na het eten nog even met Wesley en mijn ouders geskyped. Die waren ook erg nieuwschierig hoe de reis was gegaan. Aangezien het hier om half zeven echt pikdonker is, was ik al behoorlijk slaperig en ben ik rond negen uur mijn bed ingedoken.

Woensdagochtend weer op tijd wakker, wat een hitte nog steeds! Heb de campus wat verder verkend en kennisgemaakt met de hoofd beveiliging: George. Zijn vrouw schijnt altijd de was voor Ailie te doen en nu ook die van mij ;) erg handig!Als er iets was kon ik altijd bij hem terecht. Om vier uur zouden we een meeting hebben met het team van SolarMal, maar het gerucht dat Kenianen altijd te laat zijn klopte bij deze eerste meeting al. Hij begon een half uur later dan gepland en liep een uur uit. Wel leuk om iedereen te zien en te horen hoe het met het project gaat! Tijdens deze meeting ook mezelf aan alle Kenianen voorgesteld (ben de enige uit Nederland, de rest zijn allemaal Keniaans) en vertelt wat ik kom doen. Daarna een afspraak gemaakt over hoe het probleem van mijn mobiele telefoon op te lossen en een meeting gepland met de leiders van het SolarMal project: Ibrahim, Prisca en Anton voor de dag erna. Eigenlijk zouden Ailie en ik nog naar de markt gaan, maar Ailie was al eerder gegaan met Annet en heeft ook voor mij alvast wat dingetjes mee genomen. Dat was maar goed ook, want ik had erge hoofdpijn van de hitte inmiddels, dus ik lag weer op tijd in bed (na het skypen met Wesley haha).

Donderdagochtend vroeg op voor de veldwerk meeting, was leuk! Mijn veldwerk doorgesproken en heb een veldwerker toegewezen gekregen: Thomas, ook heb ik de tablet ontvangen. Vanmiddag (vrijdag) heb ik nog een afspraak met Thomas om goed voorbereid op pad te kunnen maandag :D. Overdag heb ik lekker rustig aangedaan, ik zou met Ailie wel naar de markt gaan, maar ze was laat terug (zes uur en het wordt om kwart voor zeven donker). Ze was redelijk gestrest, omdat het leek of haar bankpas geblokkeerd was: de pinautomaat gaf aan dat ze 0 euro op haar account te staan. Ik gaf haar de tip een andere te proberen, dat heeft ze eerst gedaan en daar werkte haar pas gelukkig wel! Daarna toch nog even naar de markt gegaan, veel producten die net van het land zijn gehaald! Superlekkere ananassen en mango's, tomaten, uien, verse eieren en paprika's gekocht. Allemaal heerlijk rijp en er zit veel meer smaak aan dan in Nederland! De markt zelf was vol met kraampjes, maar ik vraag me af hoeveel de mensen daar verdienen aangezien het erg rustig was! Je mag zelf alles uitzoeken, dus kun je mooi de beste producten aanwijzen. Het lokale winkeltje is ook heel anders dan in Nederland. De winkel zit achter tralies en de verkoper verzamelt alles voor je, je komt zelf de winkel niet in, heel apart. Maar gelukkig hadden ze wel veel dingen :D.

Na ons winkelavontuur avondeten gekookt met rijst, sardientjes, pearl pulses en tomaat :) erg lekker! Nog even met Wesley geskyped (iets meer dan 1 uur haha..) en toen m'n bedje ingedoken.

Vanochtend kon ik lekker uitslapen, alleen was ik alsnog om acht uur wakker, met die hitte hier lukt dat voor geen meter! Maar voel me wel helemaal fit, de warme lucht en zon begint te wennen! Alleen nu uitslag in mn gezicht van het wassen met chloorwater, denk dat ik voor het wassen van mn gezicht ook maar overstap op water uit de fles :p. Mijn eerste missie vandaag was om te pinnen. Hiervoor moest ik naar het centrum van Mbita op een Pickie-Pickie (soort motor), wat ik behoorlijk spannend vond. Gelukkig hielp de bewaker van de campus me met een goede uitzoeken en aanhouden. Achterop bij een Keniaan, rustige rijstijl en een heerlijk briesje in mijn gezicht was het minder erg dan verwacht en eigenlijk best wel gaaf! Hij zette me netjes bij de bank af waar ik mijn euro's kon wisselen voor Ksh (Keniaanse Shilling) en heeft me daarna weer veilig thuis gebracht. Ook de bewakers waren blij dat ik er weer was haha! Hopelijk kan ik hiermee de komende twee maanden vooruit, het leven is hier namelijk erg goedkoop in vergelijking met Nederland! 4 tomaten zijn hier bijvoorbeeld maar 20 eurocent en ze zijn nog lekkerder ook :p.

Zo, ik ga weer stoppen, volgende week de verhalen over mijn eerste veldwerkweek! Tot snel allemaal :)

  • 07 Februari 2014 - 19:34

    Je Zussie:

    Veeeeel gezien al.. Die hagedis is weer is wat anders dan een merel haha, op naar maandag, zou maar een hoedje opzetten haha

  • 08 Februari 2014 - 09:45

    Oma En Opa Mulder:

    Lieve Annemieke,
    Wat ontzettend fijn van jou iets te horen. In die paar dagen dat jij er bent al heel wat ervaringen opgedaan. Wat zal er veel op je afkomen.Alleen al de reis ernaar toe helemaal in je uppie.Zo te lezen alles op tijd.Wij zijn ook de hele dag met je bezig geweest. Wij waren blij dat wij telefoon van papa kregen dat je veilig en wel op de plaats van bestemming was aangekomen. Het moment dat je afscheid moest nemen was uiteraard niet eenvoudig. Heel begrijpelijk.Weg van diegene die je zo lief zijn. Maar goed, leuk dat wij via dit reisverslag jou kunnen volgen.Wat een spannende dagen al.Wij hopen dat je heel snel acclimatiseer.om straks met veel plezier je veldwerk te kunnen doen. Hier is het slecht weer. ben je al gewend aan de temperatuur? Wat een ervaring op dat motortje achterop bij een Keniaan.Spannend hoor allemaal nieuwe ontdekkingen.
    Wat leuk dat je ook kunt skypen met het thuisfront ver weg en dan toch ook weer dichtbij. Lieve lieve Annemieke heel veel liefs en wij zullen je blijven volgen.Een dikke knuffel en tot gauw via de mail.

    Oma en opal

  • 09 Februari 2014 - 17:32

    Tante Gerda(zus Van Je Opa Mulder Uit Amersfoort.:

    Hallo Annemieke. Zo,ik heb je reisverslag helemaal gelezen. Wat een onderneming zeg. Fantastisch om dat allemaal mee te maken. Jullie beleven heel wat meer als wij op die leeftijd. Je hebt zeker wel een leuke vriend. Je schrijft daar zo enthousiast over.
    Fijn dat het met je moeder wat beter gaat.
    Nou Annemiek ,succes daar en wees voorzichtig in alles. Veel liefs van tante Gerda.

  • 10 Februari 2014 - 13:57

    Annemieke Mulder:

    @Marit, hoedje was inderdaad geen overbodige luxe haha :p maar heb het overleefd!

    @Opa en oma, gelukkig ben ik inmiddels redelijk gewend aan de temperatuur, het eten is een ander verhaal haha, alleen tomaten en ui als groenten is niet zo goed voor je buik ;) gelukkig heb ik vitaminetabletjes bij me! Het volgende verhaal komt waarschijnlijk komend weekend!

    @tante Gerda, wat leuk om een berichtje te krijgen! Is zeker een onderneming, maar het is het allemaal waard! En mijn vriend is inderdaad erg leuk! Dankuwel en u ziet het volgende verslag volgende week wel weer verschijnen!

  • 15 Februari 2014 - 15:28

    Opa En Oma Van Arkel:

    Vanuit Den Haag gaan we even met jou praten. We hebben de foto's gezien en veel Kenianen. Met Jan Willem gaat het gelukkig goed en ook met de 3 vrouwen! Isabel heeft een mooi rapport en kan lekker tulband bakken. Stefanie had een slaapfeestje waar ze weinig geslapen heeft en ze gaat waarschijnlijk naar dezelfde school als Isabel. Angeline draagt met kopjes en is een beetje moe. Jan Willem verlangt naar de volgende behandeling.We hopen dat jij het redt daar in dat warme land. Wij hebben onze twijfels wat het eten betreft. Met ons gaat het gelukkig goed! Maar wij eten ook niet iedere dag uien, paprika en tomaten. Luuk komt ook even kijken naar jou foto's. Hij vindt ze erg mooi. Nu zit hij weer in z'n hok. Wij drinken nu cappuccino met een een Valentijns koekje. Hebben ze in Kenia ook rode rozen op Valentijns dag? Wesley spaart de rozen op tot volgend jaar dan krijg je vast een dubbele bos. Hij is wel een beetje alleen maar wel heel dapper en hij werkt hard om alles bij elkaar te sparen als je straks samen in 1 huisje woont. Dat wordt vast heel gezellig! Het veldwerk zal wel boeiend zijn. Snappen ze de GPS al? Of mag jij die nog steeds bedienen? De hagedissen zullen wel over je schoenen lopen. Voelen ze echt koud aan? Blijf maar ver van gevaarlijke dieren vandaan! Gevaarlijke mensen zijn er natuurlijk niet dus je kunt vol op genieten. We denken veel aan je op afstand en doen je de hartelijke groeten van ons allemaal! Opa en Oma van Arkel

  • 27 Februari 2014 - 18:24

    Joke En Huib Van Arkel:

    Hallo Annemieke,
    Vanuit Almkerk een hartelijke groet voor jou. Heel leuk om je reisverslag te lezen. Wat een geweldige ervaring om dit allemaal mee te mogen maken. Je grote liefde achterlatend is heel wat, maar als je straks weer terug bent is het weer genieten van elkaar. Een goede test!!
    Gelukkig is er Skype!
    Fijne tijd gewenst. Huib en Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Veldwerk in Kenia en waar anders dan op waarbenjij.nu kan ik jullie op de hoogte houden van mijn twee maanden in Mbita

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 782
Totaal aantal bezoekers 10127

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 01 April 2014

Veldwerk Kenia

Landen bezocht: