Bijna op de helft alweer! - Reisverslag uit Mbita, Kenia van Annemieke Mulder - WaarBenJij.nu Bijna op de helft alweer! - Reisverslag uit Mbita, Kenia van Annemieke Mulder - WaarBenJij.nu

Bijna op de helft alweer!

Door: Annemieke Mulder

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

23 Februari 2014 | Kenia, Mbita

Wauwwww, wat een week weer! Zoveel gedaan dat het lijkt alsof het in een maand zou moeten passen.. Ook de heimwee slaat inmiddels een beetje toe, maar gelukkig komt mijn vader volgende week eens even om het hoekje kijken!

Afgelopen zondag met Margaret, Manuela, Ailie, Annet, Sonija en Jetske en Guido naar Rusinga Guesthouse geweest. Was hartstikke gezellig, voor het eerst thee met melk gedronken (doen ze hier in Kenia allemaal) en lekker Samoosa's gegeten, deze keer ook met vlees (eindelijK!!). Ik bouw volgens mij een vleestekort op hier, je kunt het echt nergens krijgen en ook bonen/noten zijn erg schaars, dus elke dag maar braaf een vitaminepil! Annet (Keniaanse) komt in Juli naar Nederland voor een half jaar Wagenings onderzoek vertelde ze en ze vroeg of ik haar dan kon leren fietsen. Dat wordt leuk :D Ze rijden hier trouwens aan de linkerkant van de weg, ben ik inmiddels gelukkig ook wel aan gewend! Na een heerlijk avondje, op tijd naar bed gegaan, want de volgende dag zou de wekker weer om zes uur gaan.

Maandag was weer erg vroeg, maar ook wel lekker: heerlijk stil, alleen de wind en de vogeltjes die je hoort en de zon die langzaam opkomt! Vandaag is de eerste dag dat ik samenwerk met David. Gelukkig is hij heel aardig en kan ik wel met hem lachen. Hij is echt geïnteresseerd in wat we aan het doen zijn en het maak hem niet uit of we een berg moeten beklimmen of dwars door struiken moeten banjeren. Dat was bij Thomas wel anders haha, ik vind het wel een goeie ruil eigenlijk! Ook David had geen eten of drinken bij zich tijdens het veldwerk, dus ik heb hem maar een flesje water gegeven en gezegd dat ie toch echt wat moet drinken als we de hele dag in het veld zijn! Dat heeft hij gehoorzaam opgedronken :P David komt zelf van Rusinga Island en woon samen met zijn vrouw en twee kinderen in een armoedig hutje zonder elektriciteit of stromend water. Best indrukwekkend! Vandaag heb ik kennis gemaakt met twee van zijn familieleden, erg gastvrij en aardig, zelfs even binnen uitgenodigd! Ook het veldwerk ging goed en deze keer konden we wel worden opgehaald door Jackton gelukkig! Eenmaal thuis kwam George nog Sukumawiki brengen (lokale groente, lijkt een beetje op spinazie, maar dan zonder smaak :p) en heb ik alle data uitgewerkt.

Dinsdag geprobeerd om een beetje uit te slapen, maar met de hitte hier ben ik toch weer om acht uur opgestaan. Voelde me niet zo fit, dus heb die dag eigenlijk vrij weinig gedaan, voor mijn veldwerk wat dingen op een rijtje gezet en wat serietjes gekeken. Woensdag weer om zes uur op en het veld in, vandaag was nog leuker! David heeft me wat verhalen verteld die de ronde doen over het eiland. Vanaf waar wij zaten te wachten op de jeep kon je twee eilandjes zien liggen. De legende is dat er ooit twee stieren waren (allebei op een ander deel van het eiland) die ruzie kregen en bleven doorvechten tot ze aan de waterkant terecht kwamen. Daar waren ze zo uitgeput dat ze in het water vielen en versteenden. Dat zijn die twee eilandjes. Verder is er een deel van het eiland dat elke zaterdag dezelfde maaltijd eet: een mix van verschillende groenten. Dit doen ze om een vrouw te eren die deze combinatie vroeger had bedacht en zo lekker was, dat ze de dag dat die vrouw dit maakte nu eren door dat gerecht te eten.

In de jeep terug was het ook wel gezellig: met het SolarMal team zaten we radio te luisteren (is gewoon in het Engels hier) het ging over een jongen die zn vriendin zwanger had gemaakt, hij wist niet wat hij moest doen.. nogal een heftige discussie in de auto later kwamen ze bij mij: of ik eigenlijk getrouwd was, dus heb ze even uitgelegd dat ik "pas" 22 jaar ben en wel een vriend heb, maar dat je in Nederland meestal pas trouwt als je een aantal jaren samen bent :p wel weer gelachen! Woensdagmiddag bleef Ailie in en uit rennen om haar verjaardagsfeestje voor te bereiden: twee kratten frisdrank/bier, twee megaboxen en wat stress later ging ze eindelijk rustig zitten, waarna ze weer doorstuiterde om haar tas in te pakken, aangezien ze morgen om acht uur wordt opgehaald om naar huis te vliegen. Ik was wel een beetje afgepeigerd en hoopte dat het feestje niet te lang zou duren (uiteindelijk tot drie uur 's nachts) was wel een lang dagje! Maar het was wel een heel geslaagd feestje! Eerst warm eten met green grams, verschillende groentes, chapati's, Ugali en vissenkoppen (die heb ik maar overgeslagen..) daarna begon de muziek en zaten we met zn twintigen in onze krappe woonkamer. Heb weer wat nieuwe mensen leren kennen en met Sonia (chinees meisje) afgesproken om donderdagavond de fitnesszaal hier op de campus eens uit te gaan proberen. Ook nog heel eventjes gedanst, maar eigenlijk was het veeeel te warm daarvoor. Uiteindelijk hebben we ons verjaardagscadeautje aan Ailie gegeven: een echte Keniaanse rok, ze was er echt heel blij mee. Ook hadden Sonia en Margaret nog een taart gebakken als verassing, echt heel gaaf! Inclusief de originele Keniaanse versie van "Happy Birthday to you". Eigenlijk vind ik die versie veel leuker dan de normale versie: soort Gospel zang en veel ritmischer. Om twaalf uur had ik het gehad en ben ik in bed gaan liggen, maar ik sliep uiteindelijk pas toen iedereen vertrokken was om drie uur. De volgende dag alweer om zes uur op om Ailie en Jetske uit te zwaaien. Dit was wel erg vroeg en ben nog even in bed gaan liggen daarna, maar eigenlijk was het daar veel te warm voor. Daarom de hele dag maar wat serietjes gekeken en lekker gehangen. 'S avonds nog wel naar de fitness geweest. Wat heb ik daar gelachen! We kwamen binnen en er stonden serieus alleen maar Keniaanse brede mannen met gigaspierbundels ons als blanke meisjes een beetje aan te gapen. Gelukkig was de coach Nic heel aardig en hij heeft ons een heel programma af laten werken: tien minuten fietsen en de overige vijftig minuten met gewichten bezig geweest. Wat was dat heerlijk om eindelijk weer te sporten!! Wel helemaal op en wat een spierpijn daarna haha!

Na de fitness nog even wat gaan drinken bij Margaret en Sonia en nog een tweede keer avondgegeten, ze drongen zo aan dat ik maar ja zei :p. Het is onbeleefd hier om aangeboden eten af te slaan. Maar het was wel erg lekker! Vervolgens lekker mn bedje ingedoken. Vrijdagochtend was weer vroeg en wat een spierpijn, maar toch weer op naar het veldwerk. We schieten al flink op. Nog maar twee daagjes het veld in en dan zijn we klaar met het eerste studiegebied :D. Als het zo doorgaat ben ik over drie weken al klaar met mijn veldwerk en kan ik al beginnen aan mn analyses! Heb ik in Nederland lekker een weekje vrij als ik net terug ben :)!!

Vrijdagmiddag voelde ik me niet heel goed, een beetje verhoging en even met Guido erover gehad (hij is arts, errugg handig!) Maar gelukkig is de koorts niet boven de 38 geweest en werd het daarna ook weer minder. Heb elke dag nog een klein beetje verhoging, Guido denkt dat het door de pfeiffer komt in combinatie met het drukke/nieuwe leven hier en de volle zon op mn bolletje elke dag in het veld. Even wat rustiger aan dus maar weer en proberen lekker vroeg naar bed te gaan elke avond! Heb vrijdag nog wel lekker gegeten in een eettentje in Mbita met Manuela en Margaret: Ugali met groente en vlees (rund). Was heerlijk om weer een keer goed vlees te eten en het gevoel te hebben dat je eindelijk weer een keer een complete maaltijd op hebt! Verder natuurlijk ook nog een aantal keren met Wesley geskyped, ik merk wel echt dat we elkaar al een hele tijd niet gezien hebben! Ben zoo blij als ik straks 1 april het vliegtuig uitwandel en Wesley weer een dikke knuffel kan geven!

Zaterdagochtend lekker een beetje uitgeslapen en gewacht op de schoonmaakster, ze heeft weer het hele huis schoongezwiept en mn kleren gewassen, zo fijn! Om 13:00 zijn Guido en ik met een Pickie-Pickie naar Rusinga lodge afgereisd voor een heerlijk ontspannen middagje daar. Een zwembad voor ons alleen, gastvrije bediening, coole drankjes, lekker zonnetje en een prachtig uitzicht: een oase van rust in het arme, warme en drukke Kenia. Heb er echt van genoten en kwam er helemaal ontspannen vandaan!

Vandaag is het zondag en heb ik verder eigenlijk niks gepland, maar dan ga je toch wel iedereen missen die je dierbaar is. Dus ben maar wat leuke dingetjes gaan regelen voor als ik terugkom in Nederland straks! Kan niet wachten tot papa er is! Tot volgende week allemaal :)


  • 23 Februari 2014 - 15:30

    Mama:

    Ha lieve meid,

    wat een verhaal weer, wat beleef je bijzondere dingen en wat zul je af en toe moeten lachen...
    het vleestekort vullen we natuurlijk weer aan in Nederlanden wat zul je dan genieten van de bloemkool en gewone nederlandse dingen....fijn dat Guido een beetje je grote broer speelt..lekker om even nederlands te kunnen praten over thuis en zo....
    We vinden dat je het geweldig doet en het veldwerk schiet goed op,moet je nagaan als je vader meegaat! Hoewel dat misschien ook wat vertragend kan werken...Hij heeft heel veel zin om jou daar te zien en met je te knuffelen...ook namens mij natuurlijk!
    We denken heel veel aan je , werk ze deze week en rust tussendoor goed uit!!!!!!!
    Vanavond zullen we Wesley even bellen....
    Dag lieverd, succes met alles , mama

  • 23 Februari 2014 - 18:36

    Dragana Babic:

    Hoi lieve Annemieke!Ik heb je verhaal gelezen wat ontroerend wat je daar in Kenia meemaakt en doet dat is heel bijzonder en zo ver weg van huis dat is wel durven dit is echt een compliment waard.Houd je goed en fijn voor je dat je vader langs komt dan kan je hem in je armen sluiten en even knuffelen dat geeft een fijn gevoel en moed om door te gaan met alles wat je nog af moet maken daar in Kenia.Als je terug bent in Nederland en je komt bij de Maaschutles kijken dan krijg je van mij ook een dikke knuffel die je echt verdiend.Veel plezier nog daar en ook met je vader.Ik vind je heel bijzonder meisje.Dikke kus van Dragana×××*♡*

  • 24 Februari 2014 - 14:00

    Annemieke Mulder:

    Ha Dragana,

    Dankjewel voor je lieve reactie! Ik kom zeker binnenkort weer een keertje bij de maasshuttles kijken! Welke dagen spelen ze? Nog steeds op de maandag, dinsdag, woensdag en zaterdag? Zou ik erg leuk vinden, doe ik ook weer een keertje mee, ben namelijk ook nog steeds aan het badmintonnen ;) lijkt me leuk om een xtje te dubbelen haha!

    x Annemieke

  • 24 Februari 2014 - 19:12

    Opa Mulder:

    Hallo Annemieke,
    inmiddels je derde reisverslag gelezen en weer begrepen dat bij je reis naast de wetenschap ook het avontuur flink om de hoek komt kijken! Maar ook ontspanning is er bij. Als ik je zo aan een prachtig strand zie zitten dan kan ik wel een beetje jaloers worden hoor! Kortom, een belevenis van je welste.
    Het eten is dan sober maar als ik het goed begrijp wel gezond. Ik begrijp dat je nu het rijk alleen hebt en dat is, nu je een beetje aan gewoonten en omgeving gewend bent, ook wel weer prettig. Erg leuk dat pappa binnen afzienbare tijd bij je is zij het in een wat comfortabeler omgeving. Je zult ongetwijfeld daar zoveel als mogelijk zijn al was het maar om de douche. Als ik de foto's van pappa's onderkomen zie dan is het een rondavel waar wij lang geleden in Zuid Afrika ook in logeerden. Hier is alles best goed, ook het weer. Er loopt al veel uit zoals bollen en planten. Ook de vroege bomen staan al in bloei. De natuur is echt van slag. Zelfs de eenden en andere vogels bij ons op de plas zitten alweer achter elkaar aan! Nog even en dan ben je op de helft van je reis en ik kan mij zo indenken dat dit, als je eenmaal een baan hebt dit allemaal ook een keer met Wesley zult willen delen. Maar voor het zover is komen jullie samen eerst maar eens alle verhalen vertellen en foto's laten zien. Ik zal dan aan de slager vragen om de grootste biefstuk die hij heeft en dan eten we er lekker veel uien en tomaten bij!. Ik stop er nu mee en wens je voor de komende tijd gezondheid en alle goeds toe. Ook de groeten van oma.
    Je opa XXX

  • 25 Februari 2014 - 09:21

    Annemieke Mulder:

    Lieve opa en natuurlijk ook oma,

    Haha dat lijkt me een heel goed idee! Fijn te horen dat alles daar goed gaat :) Dat gaat zeker ook nog een keertje gebeuren, kijken we allebei heel erg naar uit! Op zich wel fijn dat het nu al zulk mooi weer is, een zonnetje kan wonderen doen! Alleen niet zo heel goed voor de natuur, maar zolang er geen nachtvorst is kan dat niet zo heel veel kwaad. Inmiddels ben ik ook begonnen met schrijven, dan kan ik als ik terugkom de eerste week even genieten van iedereen die weer om me heen is en hopelijk kan ik alles half mei afronden!

    xxx Annemieke

  • 27 Februari 2014 - 19:04

    Huib En Joke Van Arkel:

    Ha Annemieke, opnieuw genoten van dit verslag. Hopelijk voel je je weer wat fitter en is de koorts weg. Wees zuinig op je zelf!
    Hele mooie foto's, zo krijgen we een beeld waar jij vertoeft.
    Veel plezier met je vader, hij reist binnenkort af.
    Groet Huib en Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Veldwerk in Kenia en waar anders dan op waarbenjij.nu kan ik jullie op de hoogte houden van mijn twee maanden in Mbita

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 10131

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 01 April 2014

Veldwerk Kenia

Landen bezocht: