Op naar een leuke week met m'n vader! - Reisverslag uit Mbita, Kenia van Annemieke Mulder - WaarBenJij.nu Op naar een leuke week met m'n vader! - Reisverslag uit Mbita, Kenia van Annemieke Mulder - WaarBenJij.nu

Op naar een leuke week met m'n vader!

Door: Annemieke Mulder

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

02 Maart 2014 | Kenia, Mbita

Wat is afgelopen week weer omgevlogen! Afgelopen weekend nog een iets minder nieuwtje gehoord: de moeder van Wesley heeft een ongelukje gehad en daardoor een ruggenwervel gebroken. Gelukkig gaat het nu al een stuk beter en heeft ze nu een metalen constructie die haar rug stabiel houdt en de pijn wat wegneemt.

Met mij gaat het inmiddels weer prima, eigenlijk maandag al wel! Na wat rust te hebben genomen kon ik eigenlijk alles weer :). Het ochtendje in het veld maandag ging snel voorbij, daarna met Ibrahim nog even gehad over de dagen van mijn veldwerk. Samen besloten om het elke week bij drie dagen veld te houden om een beetje uit te kunnen rusten tussendoor! Ook nog even met Collins gepraat en verteld dat papa zou komen. En toen zei Collins: hmm, so you're really daddy's girl hahaha, uhm zoiets ja :p. Had niet zoveel zin het hele verhaal van afgelopen zomer te gaan vertellen.

's avonds wilde ik gaan koken en stond het gas al aan. Draaide ik het lager schoot de knop eruit. Zie m dan maar weer eens uit te krijgen haha. Eerst Guido gebeld, hij heeft het gas uitgezet. Helaas waren er geen technische mannetjes meer aangezien het al avond was, maar gelukkig kwam dokter Patrick langslopen. Die heb ik aangesproken en kwam gelijk even kijken. Hij moest even zijn "magic box" halen (gereedschapskistje) en heeft het na een half uur voor elkaar gekregen om het te maken. Kon ik toch nog warm eten :D.

Dinsdag was een beetje een luie dag, heb een opzet voor mijn thesis in elkaar gezet en boodschappen gedaan. (Midden op de dag, natuurlijk helemaal niet handig met die hitte :p). Ik had het behoorlijk heet toen ik terugliep, maar gelukkig kwam ik Charles tegen, die me een lift aanbood, daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt! Hij heeft me braaf thuis afgezet en is daarna het volgende team uit het veld op gaan halen. Die avond nog even met mama geskyped, goed nieuws: de klieren die bij Jan-Willem zijn operatie waren verwijdert zijn schoon :). Natuurlijk ook nog even met Wesley geskyped!

Woensdag heb ik wel gelachen in de auto onderweg naar het veldwerk. Dat zou het laatste dagje in mijn eerste studiegebied zijn! In de auto vroegen ze hoe het in Nederland gaat met alcoholcontroles en vertelden ze dat hier veel mensen onder een boete uitkomen door langs het tuitje heen te blazen in plaats van erin, lekkere politieagenten hebben ze hier dus :p. Verder nog gehoord dat er op het eiland iemand is overleden door een aanval van een nijlpaard. Hij was aan het vissen, maar stond in de weg.. lekker hoor haha! Het laatste dagje daar was erg bijzonder, doei gezegd tegen een oudere dame die elke dag een praatje met ons kwam maken en de kinderen van het lokale schooltje hebben ons uitgezwaaid. Nu op naar een nieuwe uitdaging aan de Westelijke kant van het eiland. Woensdag moesten we lang wachten voordat we werden opgepikt, dus maar lekker even in de schaduw gaan zitten. Daarna doorgereden naar het nieuwe gebied om ons voor te stellen aan de Chief van het gebied. Toen snel naar huis, even het zweet en het stof van me af gedouched om vervolgens door te gaan naar de SolarMalmeeting. En jawel, hij duurde weer extreem lang. Na twee en een half uur ging ik bijna van mn stokje aangezien het al zeven uur 'savonds was. Toen heb ik gezegd dat ik weg moest en zijn ze zonder mij nog een half uur doorgegaan. Snel even wat gegeten thuis en daarna door naar de fitness met Sonia en Margaret, iets later dan gepland. Was wel weer heerlijk om even te kunnen sporten! Daarna eindelijk warm gegeten en nog even gezellig geskyped met Wesley.

Donderdag heb ik een beetje uitgeslapen en daarna naar de bank afgereisd. Eens even kijken of mn pinpas hier werkt voordat papa komt, anders kan die nog wat geld meenemen ;). Maar gelukkig werkte alles gewoon en heb ik nu als het goed is voldoende om de komende vier weken mee door te komen! Daarna heb ik me maar weer op mijn verslag gestort en de data van woensdag uitgewerkt, aangezien ik daar geen tijd meer voor had. 's middags met Manuela, Sonia en Guido nog even lekker wat kouds gedronken bij het Guesthouse en van de zonsondergang genoten.

Vrijdag was mijn eerste dag in mijn nieuwe studiegebied, toch wel een beetje spannend. Uiteindelijk bleek dat ik twee uur te vroeg op was gestaan, ze hadden maar een auto en de mensen voor West Rusinga konden pas met de tweede ronde mee.. hadden ze van mij best een dag van te voren even mogen zeggen (A). Dus maar weer naar huis gegaan en wat artikelen gezocht om mijn hypothese te ondersteunen. Moet nu toch echt gaan beginnen met schrijven! Daarna weer terug naar het kantoor, waar ik met Charles en David nog een half uur heb zitten wachten. De zon scheen al volop dus in het veld zou het niet te harden zijn. Maar ja, het veldwerk moet toch gedaan worden :p. Heb met hen een hele discussie gehad over de efficiëntie van hun meetings en ze waren het wel met me eens dat drie uur voor een meeting van een uur toch wel echt te lang was haha. Uiteindelijk werden we dan toch opgehaald en gingen we richting mijn nieuwe studiegebied. Het is veel minder bevolkt daar en daarom ook veel minder mensen gesproken. Maar het is er wel erg mooi en de bomen staan allemaal nog. Ze zijn nog niet gekapt om een vuurtje mee te kunnen stoken. Uiteindelijk hebben we alle punten kunnen doen, maar vanaf twaalf uur 's middags werd het wel erg heet. Toen gebeld of ze ons op konden komen halen. Wij hebben nog een rondleiding gehad in the seventh day anglicician church gehad. Was wel interessant, daarna bij de kerk in de schaduw gezeten. Een NGO was daar bezig gezondheidsklachten van de lokale bevolking te onderzoeken en ze medicijnen voor te schrijven/mee te geven. Best een goed initiatief. Uiteindelijk was ik rond drie uur thuis, lekker gedouched en mijn data ingevoerd. Daarna nog even een serietje gekeken om daarna met Manuela, Margaret, Sonia en Guido naar Rusinga Guesthouse te vertrekken. Heerlijk kip gegeten! Al hebben we daar ook twee uur op moeten wachten. Wel een interessante discussie gehad over de anti-homo wet van Uganda met een braziliaanse, chinese en keniaanse. Ze zien het hier toch heel anders dan in Westerse landen :p.

Zaterdagochtend heb ik niet zo heel veel gedaan vanwege de hitte, maar 'smiddags weer heerlijk gezwommen bij Rusinga Lodge met Guido. Lekker gelezen en verder niet zo heel veel gedaan. Vanochtend eindelijk mijn hypothese afgeschreven en als papa over tien dagen vertrekt gaat het echte schrijfwerk beginnen!

Over een uurtje wordt ik door David naar de ferry gebracht en dan ga ik met papa mee naar Safari Village om gezellig nog wat te eten voordat hij zijn bedje op gaat zoeken ;). Tot volgende week!

  • 02 Maart 2014 - 12:28

    Gerdien:

    Wat. een leuk verslag weer:-)
    Heel veel plezier met je vader

  • 02 Maart 2014 - 15:33

    Harm:

    Hoi Annemieke,
    Leuk om zo je verhalen en ervaringen te lezen. Heel veel plezier met je vader de komende week. Groetjes van ons.

  • 02 Maart 2014 - 15:43

    Tante Gerda:

    Nou,nou.Dat was weer een verhaal zeg. Je bent daar niet alleen merk ik wel. Je noemt zoveel namen.Die personen heb je daar zeker ontmoet of zijn die ook van jouw (lichting) zal ik maar zeggen/ Leuk dat je vader (Mijn neef) en mijn( broeders zoon) er is.Wat zal je veel te vertellen hebben.
    Kan je daar wel goed slapen en woon je in een hostel misschien? Mijn oudste kleindochter is een half jaar met haar vriend in N Zeeland geweest .Zij waren daar meestal in een hostel ,vandaar. Heb alle foto's van hen gezien. Heb jij al foto's gestuurd?
    Nou ik ga stoppen. Ga zo naar de D M B dienst. één keer per maand is dat.
    Nou A,nog veel plezier,ook met je vader.
    Groetjes Tante Gerda.

  • 02 Maart 2014 - 19:56

    Mama:

    Ha lieverd,
    Leuk om alles nog te lezen, dan blijft het nog beter 'zitten'! was papa erg moe bij aankomst?
    Hij zal het bijna niet kunnen bevatten om jou daar te zien,maar wel heerlijk dat hij er is!
    Eerst maar beetje wennen en dan rondkijken en genieten.....
    Ik verheug me op de verhalen en foto's.........
    Slaap maar lekker en veeeeeeeeel liefs van thuis!
    Xxxxmama

  • 02 Maart 2014 - 20:01

    Huib En Joke Van Arkel:

    Hallo Annemieke, alweer een leuk stukje geschreven.
    Je kunt wel een roman gaan schrijven!
    Heel veel plezier met je vader.
    Groeten uit Almkerk

  • 03 Maart 2014 - 10:53

    Oma En Opa:

    Lieve Annemieke,
    Wat leuk om weer je verhaal te lezen. Moeder van Wesley heeft wel pech zeg. vanmorgen vroeg Wesley een kaartje geschreven v.w. zijn verjaardag morgen en ik zal hem ook nog wel bellen. Jij natuurlijk ook gefeliciteerd met je lieverd. Hij zal je knuffels wel missen en jij ook. Maar nu is het aftellen begonnen. Wat moet dat een geweldige ontmoeting zijn geweest toen papa aankwam na er zo naar uitgekeken te hebben. Wij waren blij dat hij veilig aangekomen was. Heeft hij goed kunnen slapen vannacht? het was ook wel een reis zeg. Zo te lezen gaat je veldwerk als een speer. Maar het zal niet altijd meevallen met die hitte. Voor papa zal het ook wel een omschakeling zijn. Wat een leuke foto,s die jij weer bij het verslag gedaan hebt. Heb jij ons kaartje al ontvangen? 10 dagen geleden op de post gedaan. Vandaag gaat er ook een kaartje de deur uit voor jou Leuk dat je met oma en opa van Arkel hebt kunnen Skypen gisteren. Zondag gaan wij naar mama en misschien lukt het met ons ook dit te doen. Hier maken wij het goed en zijn gewoon lekker bezig met van alles en nog wat. Het weer is miezerig, wat de temperatuur betreft ook wel heel anders dan bij jou. Lieve meid ik stop. Een hele fijne week met pa en ook hij zal zijn ogen goed de kost geven en ook hij komt met heel veel ervaringen straks weer naar huis. Heel veel liefs voor jullie allebei en natuurlijk een dikke kus van ons. Oma en Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Veldwerk in Kenia en waar anders dan op waarbenjij.nu kan ik jullie op de hoogte houden van mijn twee maanden in Mbita

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 10128

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 01 April 2014

Veldwerk Kenia

Landen bezocht: