De week is voorbij gevlogen! - Reisverslag uit Mbita, Kenia van Annemieke Mulder - WaarBenJij.nu De week is voorbij gevlogen! - Reisverslag uit Mbita, Kenia van Annemieke Mulder - WaarBenJij.nu

De week is voorbij gevlogen!

Door: Annemieke Mulder

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

11 Maart 2014 | Kenia, Mbita

Nog nagenietend van de heerlijke Nederlandse stroopwafel die ik net op heb nu maar eens een verslag schrijven over de afgelopen week samen met mijn vader. (Die stroopwafel is trouwens het eerste zoete wat ik afgelopen vijf weken op heb en naast stroopwafels heeft mijn vader ook dropjes meegenomen en groente uit blik! Helemaal blij :D)

Zondag zou David mij naar de ferry brengen, alleen stond ie niet bij de ingang van de campus. Even bellen, maar zoals de meeste Kenianen was hij ook weer te laat. Daarom maar met de pickie-pickie, want ik wilde natuurlijk niet te laat zijn en mijn vader mislopen! Uiteindelijk bleek ook de ferry twintig minuten vertraging te hebben, maar daar was hij dan! Ik herkende hem eerst helemaal niet, met zijn cowboy hoed die hij had gekregen van zijn gids op het vliegveld van Nairobi. Erg leuk om hem te zien, al was hij wel erg moe van de lange reis. Samen met zijn chaffeur zijn we doorgereden naar Safari Village en papa heeft eerst even zijn spullen uitgepakt. Hij had tijdens de autorit 2L! cola gedronken, dus hij was nog vrij wakker. Hij vond de hobbelige wegen hier maar niks, dus hij was blij dat hij er was. 's avonds heb ik lekker bij mijn vader gegeten in Safari Village, echt lekker weer eens wat anders: spaghetti bolognese :D! Als toetje een lekkere fruitsalade en omdat het toen al donker was heb ik David gebeld en die heeft me weer netjes thuisgebracht.

Maandagochtend had ik zelf gewoon veldwerk en zijn we weer lekker opgeschoten. Deze keer was de auto 's ochtends mooi op tijd, maar hebben we twee en een half uur moeten wachten voordat we opgehaald konden worden. Daar baalde ik een beetje van, want mijn vader zat natuurlijk op me te wachten. Toen ik eindelijk thuis was, was mijn vader er ook zo en heb ik hem mijn eigen stekkie laten zien. Hij vond het erg interessant om allemaal te zien en heeft een hoop foto's gemaakt. Ook nog even met Marit en mama geskyped, wel grappig zo elk aan de andere kant van de laptop. Kon mama even zien dat papa toch echt veilig was aangekomen haha. Daarna nog even naar het Guesthouse geweest om wat te drinken en daarna is papa weer naar Safari village gegaan, omdat het alweer donker werd. Dinsdag ben ik de hele dag bij mijn vader geweest in Safari Village en heb ik voor het eerst sinds ik hier zit bavianen gezien! Er zijn dus wel apen hier. Met papa spelletjes zitten doen en heerlijk gelunched: een spaanse omelet met verschillende groente en toast erbij. Ook nog even lekker een boekje gelezen en bijgepraat. Papa was een beetje zenuwachtig voor het veldwerk: bang dat ie te laat zou zijn morgenochtend (woensdag) aangezien de jeep hier rond half acht vertrekt 's ochtends.

Uiteindelijk stond ie om zeven uur al voor mijn deur, ik was amper klaar met ontbijten :p. Klaar voor een dagje in het veld! Hij had alleen wat moeite met zijn ontbijt zo vroeg naar binnen krijgen haha. Hij kreeg de luxe stoel voorin (in zijn eentje! Normaal zitten ze daar met zijn tweeën/drieën :o) zal wel door zijn leeftijd komen. Tijdens het veldwerk heeft hij zijn ogen uitgekeken, hoe de mensen hier leven, hoeveel geiten hier wel niet rondlopen en vooral ook hoe vermoeiend het is om de berg op te klimmen met deze hitte :p. Heeft ie dat ook een keer meegemaakt ^^. Erg veel foto's gemaakt, heb ik ook nog wat foto's van mezelf haha. Ook David vond het erg gezellig dat mijn vader er bij was. Toen we klaar waren bleek dat David weer eens geen drinken bij zich had en heb ik nog maar even een cola voor hem gekocht. Vond hij erg lekker! We hebben bij de kerk zitten wachten tot we opgepikt werden. Dit was vrij snel, waarschijnlijk omdat ze wisten dat mijn vader erbij was. Hij had het ook wel zwaar tijdens de laatste punten die we nog moesten doen en kon het net volhouden. Uiteindelijk is het goed gegaan gelukkig!

Daarna heeft hij bij mij wat gegeten en ben ik even onder de douche gedoken om daarna weer te vertrekken naar Safari Village, deze keer een lekkere pizza gegeten (wel weer op zijn Keniaans: te laat en slap en natuurlijk voornamelijk bedekt met tomaat en ui). Maar hij was wel lekker. Omdat het alweer donker werd, ben ik door Eddie met de taxi opgehaald en weer netjes thuisgebracht. Donderdag zou papa naar mij toe komen en zijn we naar Rusinga lodge gegaan om lekker te ontspannen bij het zwembad. (Al vond papa het iets te luxe voor de omgeving waar we verblijven, ik vond het heerlijk om na een drukke week even daar tot rust te komen zonder heftige indrukken van het Afrikaanse land). Na een lekker ontspannen middagje ben ik weer naar mijn eigen huisje gegaan en op tijd naar bed, want vrijdag weer veldwerk en dus rond zes uur weer op.

Tijdens het veldwerk op vrijdag ging het allemaal wat sneller dan woensdag, voornamelijk omdat er geen omheiningen in de weg stonden die landbouwvelden blokkeerden die we moesten sampelen. Ook heb ik besloten om wat punten bovenop de berg over te slaan om papa een beetje te sparen. Hij hield het daardoor ook beter voor dan de keer ervoor en we waren ook wat eerder klaar. Daarna heeft David geregeld dat we bij een vriend van hem konden wachten op de jeep. Hij heeft een organisatie opgezet op Rusinga Island, genaamd Badilisha. Op het stuk land heeft hij verschillende fruitbomen gepland om zo erosie tegen te gaan, een ander microklimaat te creëren en zo een duurzame oogst te garanderen. Hij wil proberen dit ook duidelijk te maken aan de inwoners van Rusinga, maar dit zal heel moeilijk worden. De mensen daar hebben zo weinig te besteden dat ze elke boom die ze kunnen kappen voor brandhout zullen kappen om elke dag wat te eten te hebben. Hulp van de Keniaanse overheid is dus erg gewenst. Vroeger was Rusinga een paradijsje met gigantische bomen en veel groen, nu is het vooral droog en stoffig, omdat het grootste deel van de vegetatie is verdwenen van het eiland. Het was erg leuk om hierover te horen, zeker ook omdat ik hier verschillende keren college's over heb gehad. Toen we uiteindelijk opgehaald werden zijn we eerst langs mij gegaan, heb ik even gedouched en mijn vader wat toast gegeten. Daarna nog even met mama geskyped, die was bij de dermatoloog geweest, ben benieuwd wat daar weer uit gaat komen! 'S avonds een lekker visje gegeten bij mijn vader en wat dingen afgesproken voor de dag erna: we zouden naar Ruma NP gaan.

Om naar Ruma NP te gaan vertrokken we op zaterdagochtend om half acht en waren we pas rond een uur weer thuis 's middags. Het was echt weer heel mooi! Deze keer zelfs neushoorns gespot, die in de gaten gehouden werden door rangers van het park ivm met stropers en onderzoek. Ze zijn namelijk pas in 2011 uitgezet in het park. Ook weer veel topi's en impala's gezien. Deze keer zelfs een Roan antilope gezien, die erg zeldzaam is, dus dat was erg gaaf! 's middags waren we allebei erg moe en daarom niet zoveel meer gedaan. Ik heb 's avonds nog wel een erg lekkere groente curry op :). Zondag hadden we niet zoveel en zou mijn vader naar mij toe komen. We zijn wat gaan drinken bij het guesthouse met Sonia, Manuela en Margaret. Kon mijn vader hen ook even zien. Vonden ze erg leuk en het was uiteindelijk ook wel erg gezellig! Op een gegeven moment zijn we maar even wat gaan eten en weer naar papa gegaan. Kon hij even de laatste dingetjes weer inpakken, lekker stressen over de reis en spelletjes doen met mij. Uiteindelijk hebben we nog lekker Tilapia gegeten met knoflook/citroen saus en ben ik weer naar huis gegaan.

Maandagochtend moest ik mijn vader alweer uitzwaaien, erg jammer! Hij wilde perse om zes uur vertrekken, terwijl de ferry maar tien minuutjes rijden was, om zeven uur zou moeten vertrekken en waarschijnlijk te laat zou zijn. Dus lekker vroeg op. Bij de ferry ging Eddie betalen, maar duurde nogal lang, dus papa werd extreem zenuwachtig en er viel niet zoveel meer te zeggen haha, toch wel opgelucht toen die heelhuids op de boot stond (nog steeds ruim op tijd, aangezien hij pas om half acht vertrok). Het uitzwaaien was wel even moeilijk, maar aan de andere kant duurt het nog maar drie weekjes en dan ben ik ook weer onderweg naar huis :D!!! Eindelijk naar Wesley, mama, marit en natuurlijk ook naar papa, maar die heb ik net gezien haha. Ik begin nu ook wel echt af te tellen! Gelukkig krijg ik donderdag weer een nieuwe huisgenoot, erg goed voor de afleiding hoop ik! Verder heb ik gister alle data van de afgelopen week uitgewerkt, daar was verder niet zoveel van gekomen en nog een beetje uitgerust. Het was toch wel weer een erg vermoeiend weekje! Ook de schoonmaakster is nog langs geweest, erg fijn! Vandaag alle foto's weer uitgezocht van afgelopen week en lekker rustig aangedaan. De rest van de week is weer druk genoeg met veldwerk en meetings die weer veel te lang gaan duren waarschijnlijk. Al zal daardoor de week weer voorbij vliegen! Spreek jullie volgende week weer even ;).

  • 11 Maart 2014 - 16:21

    Mama:

    Ha lieve meid,
    Je verslag net gelezen......wat fijn dat papa een weekje bij je was! Het was wel een avontuur, maar erg leuk dat hij kon zien waar je aan het werk was en je stekkie te bekijken!
    Hij zit nu hier weer op de bank en vindt het best koud. Dus dat zul jij ook wel vinden als je terug bent! De verhalen komen in stukjes, maar ik geniet er wel van, merk dat ik maar de helft van alles weet via de Skype.. Besef dat het soms ook best gevaarlijk is.. vertrouw op jouw gezonde verstand,dan komt het vast goed allemaal!
    Papa is nu weer de rust zelf.."..
    Lieverd, spreek je snel weer,dikke knuffels van mama

  • 11 Maart 2014 - 16:34

    Oma En Opa:

    Lieve Annemieke, net jouw verhaal weer gelezen en de foto,s bekeken. Fantastisch allemaal. Wat zul je genoten hebben dat papa er was. Vanmorgen veilig en wel thuis gekomen met een koffer vol verhalen. Ik heb hem net gebeld en was toch wel even het bed in gedoken. 24 uur reizen daar word je ook wel gaar van. Hij vond het geweldig dat hij heeft kunnen zien waar jij je plekje had. Zeer onder de indruk. Zal wel even slikken geweest zijn toen je afscheid moest nemen. Nog 3weken en dan hoop jij ook weer thuis te zijn bij allen die je zo lief zijn. Heb je de kaarten inmiddels ontvangen? Morgen gaat de laatste kaart voor jou op de post. Misschien is de kaart dan nog op tijd voor jij Kenia achter je laat. Zaterdag zijn wij bij Sanne geweest om met elkaar haar verjaardag te vieren. Nu is ze echt jarig. Was ook weer gezellig. 17 mei hoop ik mijn verjaardag te vieren. Zet het maar vast in je agenda. 75 jaar is ook weer een mijlpaal. Met ons gaat het goed en genieten van het mooie weer. Een verschil met vorige week. lieve meid heel veel liefs weer van uit de Meern en tot de volgende keer. xxx oma en opa en doe de groeten aan Wesley.

  • 11 Maart 2014 - 17:55

    Annemieke Mulder:

    Lieve mama,
    Ja echt wel :)! Haha dat zal wel, maar dan heb ik Wesley en jullie weer om me op te warmen! Ja, vergeet ook meestal de helft weer en dan komt het later weer en dan denk ik ooh jaa, dat had ik nog kunnen vertellen :p. Ik zal voorzichtig doen! Nog maar drie daagjes het veld in en in huis binnenkort ook weer een man (hopelijk is ie een beetje sterk) kunnen we elkaar een beetje in de gaten houden! Spreek je donderdag weer :D xxx

    Lieve opa en oma,
    Ik heb inmiddels het eerste kaartje een paar dagen binnen, de rest zal nog wel komen! Echt heel leuk om kaartjes te krijgen :). Jullie natuurlijk ook gefeliciteerd met de verjaardag van Sanne en de groetjes terug van Wesley. Volgens mij hebben Wesley en ik 17 mei al wat staan, maar anders komen we gewoon op een ander dagje langs! xx

  • 11 Maart 2014 - 19:51

    Huib En Joke Van Arkel:

    Goedenavond Annemieke, alweer een prachtig reisverslag. Wat geweldig dat je een week met je vader kon doorbrengen. Je zult het maar meemaken: zo'n eind van huis en je Pa komt je opzoeken. Voor beiden een byzondere ervaring! Alle goeds voor de komende weken.
    Groetjes vanuit Almkerk

  • 11 Maart 2014 - 19:54

    Annemieke Mulder:

    Ha Huib en Joke!
    Wat leuk dat jullie ook al mijn verhalen volgen :) ja helemaal geweldig! Dankjulliewel, gaat goedkomen en voor ik het weet ben ik weer thuis.
    Liefs, Annemieke

  • 12 Maart 2014 - 19:23

    Tante Gerda.:

    Hallo achternicht. Ja,het schiet nu op voor je... Leuk hoor dat je Paps er was. Hij zal veel te vertellen hebben thuis denk ik.
    Je weet natuurlijk dat het hier in Ned. zulk prachtig weer is. Je zal hier weer moeten wennen denk ik. Woont je vriend in Wageningen of in den Bosch.?
    Nou ,ik hoop dat je die laatste weken nog veilig door komt en nog veel opsteekt van het veldwerk.Misschien zie ik je binnenkort een keer bij Oma en Opa in de meern.
    Een voorspoedige reis huiswaarts en groetjes van mij...
    Tante Gerda

  • 12 Maart 2014 - 19:24

    Tante Annemarie (zus Van Je Opa):

    Lieve Annemieke,
    Je ziet mij wel niet zo vaak, maar ik denk toch wel dat je weet wie ik ben.
    Wat fijn dat je een week met papa samen was. Wat beleef je daar veel zeg ! Een hele andere wereld dan ons landje. Toch denk ik dat je ook wel weer blij zult zijn als je weer in je vertrouwde omgeving bent samen met Marit en mama en papa.
    Wat is dat toch mooi dat je contact kan hebben via mails en skypen.
    Mij kleindochter is voor een jaar in Lilburn, Amerika . Ze volgt daar de high school. Ze is gewoon bij een gezin daar in huis. Ze was nog maar 16 toen ze erheen ging en inmiddels daar 17 jaar geworden.
    Ze heeft het er best naar haar zin, maar het was geweldig dat mijn zoon Klaas en zijn vrouw Moniek in februari daar ook een week zijn geweest. Vooral Moniek had wel heimwee naar haar dochter. Eind mei zal ze weer naar Nederland komen.
    Nog een paar goede weken gewenst en een behouden thuiskomst.
    Lieve groetjes van ons beiden uit Dordrecht. Tante Annemarie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemieke

Veldwerk in Kenia en waar anders dan op waarbenjij.nu kan ik jullie op de hoogte houden van mijn twee maanden in Mbita

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 2365
Totaal aantal bezoekers 10125

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 01 April 2014

Veldwerk Kenia

Landen bezocht: